دوشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۵:۲۰
۰ نفر

گروه حوادث: مردان کلاهبردار بعد از جعل مجسمه‌های شیربالدار و یک سرباز هخامنشی سفالی از روی نمونه‌های اصلی، قصد داشتند آنها را 200 میلیون تومان به قاچاقچیان عتیقه بفروشند

اما در محل قرار رؤیای آنها برای پولدار شدن بر باد رفت.

مدتی قبل ماموران یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی استان تهران از طریق منابع خبری خود اطلاع پیدا کردند که قرار است معامله‌‌ای بین قاچاقچیان عتیقه انجام شود و در آن 3 شی‌ء عتیقه به مبلغ 200میلیون تومان به فروش برسد.

با آغاز بررسی‌ها، تیم ویژه‌ای از ماموران اطلاعات و عملیات سازمان میراث فرهنگی، وارد عمل شدند و در تحقیقات اولیه دریافتند  قاچاقچیان در خانه‌ای در شرق تهران برای انجام این معامله میلیونی، قرار گذاشته‌اند.

با این سرنخ، ماموران این خانه را به‌صورت نامحسوس تحت نظر قرار دادند تا در زمان انجام معامله فروشندگان و خریداران را دستگیر کنند.

چند روز بعد در حالی که ماموران،  اطلاعات دقیق‌تری درباره زمان انجام معامله به دست آورده بودند، در زمان مقرر اطراف خانه را به محاصره درآوردند.

چند دقیقه‌ای بیشتر  به زمان انجام معامله نمانده بود که ماموران 2 مرد میانسال را دیدند که با چمدان سیاه بزرگی که همراه داشتند خودشان را به محل قرار رساندند.

وقتی مشخص شد آنها همان قاچاقچیان عتیقه هستند، ماموران وارد عمل شدند  و آنها را به‌همراه خریداران  دستگیر کردند.

مجسمه شیربالدار + سرباز

با کشف 2 مجسمه شیر بالدار و یک مجسمه سرباز از قاچاقچیان، ماموران آنها را به اداره پلیس منتقل کردند و بازجویی از آنها آغاز شد.

مردان کلاهبردار در جریان بازجویی‌ها با اعتراف به اینکه قصد فروش اشیای عتیقه را داشته‌اند مدعی شدند که نمی‌دانسته‌اند این اشیا تقلبی است.

آنها در بازجویی‌ها  گفتند: مجسمه‌ها را یکی از دوستانمان که چوپان است به ما داد. او مدعی بود هنگامی که گوسفندانش را برای چرا به دره‌ای در یکی از روستاهای غرب کشور برده، مجسمه‌ها را پیدا کرده است، ما هم این مجسمه‌ها را از او گرفتیم تا با فروش آنها مبلغی به‌عنوان کمیسیون نصیبمان شود اما هنگامی که قصد داشتیم آنها را به قیمت 200 میلیون تومان بفروشیم ماموران ما را دستگیر کردند.

سرهنگ پاسدار علیرضا انوری - فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی استان تهران - با بیان این خبر گفت: بررسی‌های کارشناسان میراث فرهنگی نشان می‌دهد مجسمه‌های کشف شده از متهمان به طرز ماهرانه‌ای از روی نمونه‌ واقعی آنها جعل شده است و متهمان برای اینکه طعمه‌های خود را فریب دهند، برای ساخت آنها از سفال سرخ استفاده کرده‌اند و سپس مجسمه‌ها را در کوره سوزانده‌اند تا قدیمی به‌نظر برسند.

وی با بیان اینکه متهمان هم‌اکنون با قرار قانونی راهی زندان شده‌اند از شهروندان درخواست کرد چنانچه از فعالیت قاچاقچیان اشیای عتیقه اطلاع پیدا کردند، ماجرا را با تلفن‌های 73-22576570، داخلی 127 به واحد اطلاعات یگان حفاظت اطلاع دهند.

کد خبر 75441

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز